Programa Cunningham: For Four Walls, Rain Forest i Sounddance
El centre nacional coreogràfic Ballet de Lorraine, dirigit per Petter Jacobsson, porta al Mercat de les Flors un programa de tres peces al voltant del gran coreògraf nord-americà Merce Cunningham.
El centre nacional coreogràfic Ballet de Lorraine, dirigit per Petter Jacobsson, porta al Mercat de les Flors un programa de tres peces al voltant del coreògraf nord-americà Merce Cunningham, que continua sent un referent per a nombroses generacions de creadors. Els treballs que veurem són For Four Walls, peça amb 24 ballarins i música de John Cage interpretada en directe; RainForest, amb escenografia d’Andy Warhol, sis ballarins i dos músics en viu, i Sounddance, amb deu ballarins.
La peça original, Four Walls, era una creació amb text i coreografia de Merce Cunningham i una composició per a piano solista de John Cage. Després que s’estrenés l’any 1944 amb una única interpretació, la peça es va perdre i va caure en l’oblit. L’estructura es basa en els contrastos: fort-suau, agut-greu, etc., amb una intensitat psicològica força inusual en Cage. Aquesta peça va precedir el que identifiquem com l’obra Cage/Cunningham. Aquí topem amb la seva joventut, plena d’introspecció i d’emocions en conflicte. For Four Walls, una nova coreografia de Petter Jacobsson i Thomas Caley, representa les ganes de viatjar per l’espai, per l’individu i per la història que compartim. Els coreògrafs diuen: “No veiem For Four Walls com la recreació de l’original perdut, sinó com una situació que ha de permetre que s’hi reflecteixi la seva pròpia història i la nostra història amb Merce Cunningham”.
Sounddance es podria considerar fàcilment la peça més apreciada de Merce Cunningham, tant per part del públic com de la crítica. Cunningham va crear aquesta obra, després de passar nou setmanes al Ballet de l’Òpera de París, on va crear l’espectacle Un Jour ou Deux, l’any 1973. De retorn amb els seus ballarins, va voler concebre una obra totalment oposada a la uniformitat i el caràcter uníson del ballet. Així doncs, va coreografiar un «caos organitzat» molt ràpid i ple de vigor.
El títol RainForest prové dels records d’infantesa que tenia Merce Cunningham del nord-oest del país i de la selva pluvial característica de la península Olímpica. Aquesta peça es diferenciava de la resta de treballs de Cunningham pel fet que, tret d’ell, tots els altres ballarins (6) interpretaven el seu paper i després abandonaven l’escenari per no tornar-hi més. Andy Warhol va donar permís a Cunningham per fer servir la seva instal·lació Silver Clouds, uns coixins de polietilè tereftalat inflats amb heli perquè poguessin surar amb llibertat per l’aire.
L’espectacle es complementa amb l’activitat paral·lela Una Hora Abans del Programa Cunningham, del Ballet de Lorraine, el 20 de març a les 18 h a la sala Sebastià Gasch del Mercat de les Flors.
Espectacle programat pel Mercat de les Flors